Kiusaamisen kitkeminen Sastamalassa

Valtuustoaloite koskien kiusaamisen kitkemistä
518/09.00/2020
KVALT 16.11.2020 § 61

Valtuutettu Maire Villo jätti seuraavan valtuustoaloitteen:

“Valtuustoaloite
Kiusaamisen kitkeminen
Kiusaamisesta puhutaan nykyisin paljon. Se saattaa tuntua vähäpätöiseltä, mutta mitä nuoremmasta on kyse, sitä pahemmalta se tuntuu:
Tieten tahtoen jätetään porukasta pois tai osoitetaan sormella, tönimistä, suunsoittamista, näkymätöntä, mutta varsin yleistä, hyökkäämis tä suorasti tai epäsuorasti uhrin kimppuun välituntikiusaaminen mukaan lukien. Kiusaaminen voi olla katseen välttämistä, tuijottamista, silmäysten vaihtamista toisen kanssa, keinotekoista yskimistä,
selän kääntämistä, huokailua tai vaikenemista, matkimista, juoruilua, pilantekoa, kikattelemista, lappujen lähettelemistä jne jne, Tarkoitus
on toisen vahingoittaminen niin, ettei itse jäädä kiinni.
Myös työelämässä voi joutua nöyryytyksen kohteeksi, esimerkkinä kiitosta vaille jääminen tai taloudellinen ahdinko työttömäksi jäännin
seurauksena.
Työuupumus ei aina johdu töistä, vaan siitä, että on joutunut kärsimään nöyryytystä. Kiusaaja on usein menestyjä, joka nauttii toisen
nöyryyttämisestä ja osaa itse hyötyä tilanteesta. Kiusattu on saattanut hakeutua psykoterapiaan tai turvautua lääkkeisiin.
Kiusaamista voidaan ehkäistä vuorovaikutussuhteita tarkkailemalla esim. oppilaiden, koulujen ja vanhempien keskuudessa. Ilmapiiri,
jossa kiusaamista ei sallita, alkaa näkyä vastuuntuntona kiusaamista vastaan. Pienet haavat paranevat, mutta isot haavat voivat jättää
elinikäisen arven.
Valtuustoaloitteemme tarkoitus on kiinnittää huomiota edellä mainittuihin epäkohtiin, jotta Sastamalan kaupunki voisi näyttää hyvää esimerkkiä kiusaamisesta vapaana kaupunkina parhaaksi katsomallaan tavalla.

Sastamala 16.11.2020
Sastamalan Perussuomalaiset ry
valtuustoryhmä
Maire Villo Päivi Turja”

Päätös: Kaupunginvaltuusto päätti jättää Sastamalan Pe rus suo malai set ry valtuustoryhmän (Maire Villo) jättämän valtuustoaloitteen
kau pun gin hal li tuk sen valmisteltavaksi.